peugeot_3008_1605styp_215_jpg

Onderhoud & reparaties

Een betrouwbare garage voor al het onderhouds- en reparatie-werk aan uw auto. Tegen een eerlijke prijs.

Lees meer

Verzekeringen & Financiering

Een autoverzekering waarop u kunt vertrouwen. Sluit hem bij ons af! Nu rijden, straks betalen? Wij financieren uw auto.

Lees meer

Afspraak maken

Maak online een afspraak! Vul eenvoudigweg ons formulier in en wij nemen spoedig contact met u op.

Lees meer

PCA nieuws 07 02 2020 foto1a

Citroën laat de slingers van feestjaar 2019 nog even hangen: de 50e verjaardag van de illustere GS is een feit en dat is op de klassiekerbeurs Rétromobile uitgebreid gevierd. 

PCA nieuws 07 02 2020 foto2a

De Citroën GS was in 1970 de grote ster van de autotentoonstelling van Parijs. De innovatieve middenklasser wist prompt de titel Auto van het Jaar binnen te slepen. Hoe kon het ook anders, met een design en techniek die enorm futuristisch waren. Niet alleen het tijdperk, maar zeker ook vergeleken met die van andere auto’s uit dezelfde prijsklasse. De GS werd een immens succes; hij bleef – uiteindelijk als GSA – in productie tot en met 1987, dus een periode van 17 jaar. De fabriek in Rennes-la-Janais zette zo’n 2,5 miljoen exemplaren op wielen.

PCA nieuws 07 02 2020 foto3a

De GS blonk uit met zijn aërodynamische carrosserie, de zuinige en soepele viercilinder boxermotor en een opvallend comfortabel interieur. Een unicum in zijn klasse was de toepassing van het hydropneumatische veersysteem, bekend van de DS, in combinatie met schijfremmen rondom. De schuine achterzijde bevatte (nog) geen grote, vijfde deur, maar je kon in de kofferbak wel maar liefst 465 liter bagage inladen. In de fraaie GS Break was dat zelfs 710 liter.

PCA nieuws 07 02 2020 foto4a

De GS deed uiteraard ook van zich spreken als een heerlijk eigenwijze Citroën, wat bleek uit diverse details. Zo was de handrem niet op de vloer gemonteerd, maar stak hij als een grote handgreep uit het dashboard. De snelheidsmeter was een bol die achter een vergrootglas ronddraaide.

PCA nieuws 07 02 2020 foto5a

De GS werd in 1979 opgevolgd door de GSA. In grote lijnen dezelfde, opvallend mild verouderde auto, maar dan verder aangepast aan eisen van zijn tijd. Zo was er nu wél een grote achterklep en waren de bumpers niet meer van glimmend staal, maar van grijs kunststof. Ze konden bovendien een stootje opvangen.

PCA nieuws 07 02 2020 foto6a

Ter gelegenheid van de 50e verjaardag heeft Citroën een GS uit 1972 in handen gegeven van interieurontwerper Tristan Auer, die zijn eigen draai aan het interieur van de klassieker heeft gegeven. Het is deze auto die je op de foto’s ziet. Na zijn optreden op Rétromobile krijgt de unieke GS een plek in Les Bains. Op deze locatie van een beroemde Parijse nachtclub verzorgde Auer in 2015 de renovatie van het interieur door er een hotel met 40 kamers te creëeren. De witte GS is er de komende drie jaar te zien. Voor wie zelf een kijkje wil nemen: Les Bains, 7 rue du Bourg L’Abbé, Paris 3ème.

 

 

Artikel geschreven door Jeroen Ekeler

Actueel

Aangesloten

 

bovag-aangesloten-zijbalk

 

facebook breed

 


goedbloed

T: 0111-414951
Oudeweg 1
4301TC Zierikzee

googlemaps

Social Media

Volg ons ook op de social media

   icon-facebook   

PCA: Gewoon Goed!

Lees meer

Waarom PCA?

  • Service hoog in het vaandel

  • Groot aanbod occasions

  • Persoonlijke service

  • Klant is koning

  • Beste prijs

PCA nieuwsbrief

Vul uw e-mail adres in om onze nieuwsbrief te ontvangen:

E-mail adres:

Wij gaan zorgvuldig met uw gegevens om, zie onze privacy policy aan de onderzijde van deze pagina.

pca-airco-ventilatie

pca-voordelig-veilig